Eindelijk een bericht! - Reisverslag uit Kleine Soenda-eilanden, Indonesië van Rik Mekking - WaarBenJij.nu Eindelijk een bericht! - Reisverslag uit Kleine Soenda-eilanden, Indonesië van Rik Mekking - WaarBenJij.nu

Eindelijk een bericht!

Door: Rik en Maureen

Blijf op de hoogte en volg Rik

19 Juli 2014 | Indonesië, Kleine Soenda-eilanden

Eindelijk een berichtje uit Flores.....
Het heeft lang geduurd, dit heeft te maken met een druk programma en weinig tot geen internetverbinding.

Vrijdagmorgen, met dank aan Paul en Maarten, zijn wij om 9 uur per trein uit Hoorn vertrokken naar Schiphol voor een 13 uur durende vlucht naar Jakarta. Na een korte tussenstop van 2 uur gaan we door naar Denpasar op Bali. Slapen in het vliegtuig is voor de meeste mensen geen optie dus we zijn bekaf.
Op Bali hadden we een prachtig hotel in de plaats Kuta, wat op zichzelf een plaats is waar je nog niet dood begraven wilt worden.
De volgende dag, zondag, vliegen we door naar Maumere op het eiland Flores.

Maumere is een klein vissersdorp, we zitten daar in een hotel aan het strand, dan denk je bikini en zwembroek aan en snorkelen maar....helaas we komen aan en hebben slecht weer, regen en wind. Het hotel is eenvoudig en het woord 'onderhoud' kennen ze hier niet. Aangezien het weer te slecht is kunnen we niet naar een weversdorp waar ikat-sarongs worden gemaakt omdat het proces buiten plaats vindt.
De volgende morgen is het redelijk weer en kunnen we even snorkelen. Daarna de bus in om naar het zuiden van het eiland te rijden. We gaan eerst naar een nabijgelegen vissersdorp, op palen gebouwd aan de kust. Het is hier een grote puinhoop, de hoeveelheid plastic is niet te beschrijven maar dit heeft ook zo zijn charme. Overal lopen geiten en de nationale lekkernij, hond.
Het barst hier van de mensen die allemaal even vriendelijk zijn.
Daarna alsnog een weversdorp kunnen bezoeken, samen een dansje gewaagd en vandaar uit nog een lange weg langs bananen-, koffie-, cacaobomen en rijstvelden naar het dorp Detusoko aan de voet van de Kelimutu vulkaan, we slapen daar in een mooie ecolodge en hopen dat het weer morgen goed genoeg is om de zonsopgang te kunnen bewonderen.
De volgende ochtend staan we om 3.30 uur op voor een uur durende klim naar de top van de vulkaan, waar het gelukkig droog is en we een waanzinnige zonsopgang kunnen bewonderen. Bij de vulkaan zijn drie kratermeren die allemaal een verschillende kleur hebben, deze kleuren veranderen in de loop van de tijd. We hebben een mooie twee uur durende tocht naar beneden gewandeld om bij het hotel te komen. Snel even ontbijten en opfrissen want er volgt een lange busreis naar Riung. Onderweg een traditioneel dorp bekeken en komen begin van de avond aan bij ons hotel.
De volgende dag gaan we met een drie vissersbootjes naar een eilandje van het nationaal park Tujuhbelas. De boten zijn zeer eenvoudig, onderweg wordt het water uit de boten geheveld om de boel drijvende te houden en een uitlaat kennen ze niet, we kunnen nauwelijks met elkaar praten op de boot, waan een herrie. We komen aan op een mooi bounty-eiland waar voor ons heerlijk wordt gekookt. De eerste echte dag met zon. Een lekker relaxdag met zon, zee, zonnebrand, snorkelen, zwemmen en bakken! Aan het eind van de dag stappen we weer in de boten om via een omweg naar Riung te varen. Onderweg kunnen we de andere eilanden zien en halverwege komen we aan bij een eiland met vliegende honden. Er vliegen daar tienduizenden een waanzinnig gezicht.
Aangekomen bij ons hotel gaan we ons klaarmaken voor het diner, 1 lokaal restaurant die alle toeristen van eten moet voorzien....dat is een uitdaging! We krijgen allen op verschillende momenten te eten en tussen het eerste en laatste hoofdgerecht zit ongeveer een uur.
Gisteren een 'korte' reisdag gehad van een uur of 5. De wegen zijn enorm slecht, we hebben ruim 4 uur over ongeveer 80 km. gedaan. De weg kent vele bochten en vol met gaten, hier en daar ontbreekt de weg volledig. Logisch de stukken asfalt zijn terug te vinden als looppad naar de eenvoudige huisjes die overal staan.
We hebben onderweg mooi weer en kunnen even lopen en in het plaatsje Soa gebruik maken van een Spa, een natuurlijke hottub. Daarna nog een uur in de bus naar de plaats Bajawa, een dorp op 1 km hoogte in de bergen. We hopen voor Maureen dat hier geen spinnen zijn, daar heeft ze al twee nare ervaringen mee gehad ;).

Duidelijk is dat men hier iets bouwt of aanlegt maar zich geen zorgen maakt over het onderhoud hiervan. Dit is terug te zien in de wegen de hotelkamers etc.

Op dit moment is de helft van de groep aan de diarree / braken, conform verwachting, hopen dat we snel weer op de been zijn. Op dit moment is de groep naar het Langgagebied om te wandelen en vanmiddag is er een moment om zelf in te vullen.
Na vandaag hebben we weer een aantal dagen geen bereik.

Voor nu laten we het hier even bij. We hopen dat het lukt om foto's te uploaden.

• 19 Juli 2014 - 03:58

Margret:

Wat onwijs leuk in te lezen wat jullie al gedaan hebben, toevallig heb ik nachtdienst en een moment om t terug te lezen!
    Heel veel plezier nog met zijn 5en en tot het volgende bericht weer! Geniet!
    succes met ade spinnen Mau..... Iellll

Groetjes margret

• 19 Juli 2014 - 08:04

Rudy:

Fijn om van jullie te horen. Wat een avontuur, en nog maar pas begonnen. Kijk uit naar het volgende verslag. Foto's geven een duidelijk beeld. Veel plezier.
    Xx Rudy

• 19 Juli 2014 - 09:20

Erna:

Wat een mooie belevenissen, en afzien denk ik, ook voor de jongens een nieuwe ervaring maar zo te zien slaan ze zich er goed doorheen. Nog veel plezier. X x Erna

• 19 Juli 2014 - 09:49

Wil:

Goed iets van jullie te horen. Lekker genieten en nog eens genieten. Foto's zijn prachtig geworden dus ga zo door. Heel veel plezier! Liefs van ons.

• 19 Juli 2014 - 10:17

Marjo & Robert:

Ziet er al weer geweldig uit, maar ook wel zwaar! Hopen dat jullie het weer een beetje mee krijgen, hier is t dertig graden. Veel plezier, we kijken uit naar het volgende verslag...

• 19 Juli 2014 - 12:08

Ineke:

Te gek om van jullie wat te horen, zie allemaal blije koppies dus dat gaat helemaal goed!! Succes met al de kruipende en klimmende schepsels . Hoop dat t weer een beetje beter wordt!! Heel veel plezier!!!xxx Ien

• 19 Juli 2014 - 14:40

Gerard En Janny:

Heel mooi reisverslag, zo weten we ook wat jullie allemaal gedaan hebben, en wat jullie gaan doen. Fotos zijn ook heel mooi om te zien. Gr Gerard en janny

• 19 Juli 2014 - 15:40

Rick:

Klinkt allemaal erg goed!
    Mooie foto's!

• 19 Juli 2014 - 23:45

Joris:

Gave foto's!! Ik kijk nu al uit naar de volgende serie, echt prachtig! Bijzondere reis maken jullie. Veel plezier!

• 21 Juli 2014 - 08:38

Patricia:

Wat super leuk om dit te lezen en wat een indrukwekkende foto's, geniet er samen van, veel plezier!!