Kleine Sunda eilanden Indonesië - Reisverslag uit Kleine Soenda-eilanden, Indonesië van Rik Mekking - WaarBenJij.nu Kleine Sunda eilanden Indonesië - Reisverslag uit Kleine Soenda-eilanden, Indonesië van Rik Mekking - WaarBenJij.nu

Kleine Sunda eilanden Indonesië

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

10 Juli 2014 | Indonesië, Kleine Soenda-eilanden

Morgenochtend vertrekken we voor onze reis naar Indonesië. Bijgaand een overzicht van wat ons allemaal te wachten staat. We gaan proberen jullie een beetje op de hoogte te houden van onze avonturen.

1 Vlucht Amsterdam - Denpassar
We vliegen eerst naar Jakarta en vervolgens nemen we een binnenlandse vlucht naar Denpassar.

2 Aankomst Sanur
Na aankomst op Bali rijden we meteen door naar ons hotel in Sanur. Op honderd meter afstand van het hotel ligt het strand. Het is een ideale lokatie om bij te komen van de vlucht. 's Avonds gaan we heerlijk vis of saté eten op een terras aan het strand.

3 vlucht naar Maumere
We vliegen van Bali naar Flores, de eerste van de Kleine Sunda-eilanden (Nusa Tenggara) die we deze reis aandoen. Tijdens de vlucht zien we de bergketens met de vele (soms actieve) vulkanen onder je. Bij helder weer kun je soms zelfs de Kelimutu vulkaan zien liggen. We komen rond het middaguur aan in Maumere, een klein havenstadje. We verblijven in een hotel aan het strand, net buiten de stad. Het is mogelijk om vanaf het strand te snorkelen en de zonsondergang boven de baai is fantastisch.

4 Maumere / bezoek weversdorp
De ochtend is vrij te besteden. Je kunt gaan zwemmen of snorkelen of gewoon lekker luieren aan het strand. Halverwege de middag gaan we de bergen in, naar het authentieke dorpje Watublapi. In het dorpje worden door de vrouwen de befaamde ikat-sarongs gemaakt. De ikat is een zeer arbeidsintensieve weefmethode en het is heel interessant om het hele proces te zien. Aansluitend wordt een traditionele dansvoorstelling opgevoerd.

5 Naar Detusoko
We beginnen een tocht door de bergen naar de Kelimutu vulkaan. Onderweg zullen we enkele stops maken, zoals in Jopu, een dorp met enkele traditionele huizen. Hier worden schitterende ikats geweven, maar met heel andere patronen en kleuren dan in Watublapi. We rijden naar de andere kant van het eiland en houden een koffiestop op een mooie plek aan zee. We vervolgen onze weg langs rijstvelden en cacaobomen. We overnachten in een kleinschalige eco-lodge aan de voet van de Kelimutu vulkaan.

6 Naar Riung / bezoek Kelimutu vulkaan
Voor dag en dauw vertrekken we per bus naar de Kelimutuvulkaan voor de zonsopkomst. De bekendste attractie op Flores bestaat uit drie gekleurde kratermeren, die regelmatig van kleur veranderen. De meren zijn nu turkoois, groen en zwart/rood. Niemand kan verklaren waarom dit gebeurt. Vanaf de parkeerplaats is het ongeveer drie kwartier lopen naar het uitzichtspunt vanwaar we de drie meren kunen zien.
Na afloop wandelen we naar een waterval. Vervolgens rijden we weer naar de andere kant van het eiland. Aan het einde van de dag komen we aan in Riung, een vriendelijk vissersdorp. Bij aankomst kun je de 17 eilandjes waar we morgen naar toe varen, al zien liggen. In het dorp is vaak alleen ’s avonds elektriciteit en de bevolking woont in traditionele huizen op palen. We slapen twee nachten in een gezellig hotel met eigen mandikamer.

7 Riung / snorkelen in Tujuhbelas NP
Vandaag staat een boottocht op het programma naar enkele eilanden van het nationale park Tujuhbelas, dat voor de kust van Riung ligt. Deze 17 exotische eilanden zijn onder andere bekend om hun prachtige koralen en vissen. Op sommige eilanden leven duizenden vliegende honden (kalongs), een groot soort vleermuizen. We leggen aan bij een eiland met een parelwit zandstrand waar je in de turkooizen zee schitterend kunt snorkelen. Een kok maakt ondertussen de lunch klaar: een heerlijke visbarbeque. Een paradijselijke dag!

8 Naar Bajawa / warmwaterbronnen
Vandaag hebben we een korte en erg mooie reisdag voor de boeg. Het is een vrij slechte weg met vele bochten naar Bajawa in de bergen. Rond lunchtijd komen we aan bij Soa, een complex met natuurlijke warmwaterbronnen. Hier gaan we lekker poedelen. Na de lunch rijden we in een uur naar Bajawa, een stadje gelegen op 1200 meter hoogte waardoor de temperatuur heel aangenaam is.Vanaf ons eenvoudig hotel zie je de mooie vulkaan Inerie (2150 m) al liggen.

9 Bajawa / wandelen in het Langgagebied
In de ochtend vertrekken we naar het Langgagebied, iets ten zuiden van Bajawa. We maken onder leiding van een lokale gids een wandeling met prachtige vergezichten. De grond is hier heel vruchtbaar en de omgeving is weelderig groen. Onderweg zal de gids van alles vertellen over de gewassen die we tegenkomen zoals vanille, cashewnoten, koffie, cacao en papaya.
We bezoeken verschillende dorpjes, waar zich rond een langgerekt plein de traditionele huizen bevinden. Op het plein staan zogenaamde Ngadhu en Bhaga, die de mannelijke en vrouwelijke voorouders uitbeelden. Deze voorouderbeelden spelen een belangrijke rol in het dagelijkse leven. Men brengt nog steeds regelmatig offers. In de middag rijden we weer terug naar ons hotel. 's middags bezoeken we de Wawo Muda.

10 Naar Denge
In Ruteng splitst de groep zich op. Wij gaan mee met de tweedaagse wandeltocht door het groene berglandschap van het Manggarai-gebied. We overnachten bij de lokale mensen thuis.

dag 11 Naar Wae Rebo
We maken een unieke wandeltocht door het groene berglandschap van het Manggarai-gebied. De Manggarai is een bevolkingsgroep van West-Flores met een geheel eigen cultuur (adat) en taal. We kunnen dus zelf ervaren hoe warm en vriendelijk de mensen hier zijn. We beginnen met een uitdagende, pittige klim en hebben enkele afdalingen voor de boeg. De wandeling duurt ongeveer vier uur. We overnachten in het dorpje Wae Rebo, verstopt in de bergen en alleen te voet bereikbaar. Het dorpje is schitterend gelegen en heeft zeven heel bijzondere traditionele huizen. In vroegere tijden woonden in deze omgeving de mensen in enorme grote ronde huizen, die soms wel aan meer dan 200 mensen onderdak boden! We slapen in een traditioneel huis met zijn allen op bamboematten en dunne matrassen op de grond. De eenvoudige sanitaire voorzieningen en mandikamer moeten worden gedeeld. Mannen en vrouwen slapen apart.

Dag 12 naar Labuan Bajo
De volgende dag wandelen we terug naar Dintor waar de truck op ons staat te wachten. We hobbelen anderhalfuur over een zeer slechte weg terwijl we achterin de truck op houten bankjes zitten. Vervolgens lunchen we aan de kust. Daarna is het nog twee uur rijden over een goede weg voor we aan het eind van de middag aankomen in Labuan Bajo waar we de rest van de groep weer ontmoeten.

Liefhebbers kunnen zich laten masseren in het bijzondere massagecentrum Yayasan Ayo Mandiri. De masseurs zijn allemaal doof/slechthorend of blind/slechtziend. Handicaps die in de huidige Indonesische maatschappij nog vaak leiden tot afhankelijkheid en afzondering. Het werk in de massagekliniek geeft hen zelfvertrouwen en laat hen meedraaien in de maatschappij. Naast het geven van massages en het runnen van een eigen centrum, leren de masseurs ook hun vak over te dragen aan nieuwe masseurs. De Balinese full body massage duurt 90 minuten waarbij gebruikt wordt gemaakt van aromatherapeutische olie.

13 Labuan Bajo / vrije dag
Nog een heerlijke dag om te doen waar we zelf zin in hebben. Er is een aantal stranden in de buurt. 's Avonds genieten we van een welverdiend koud biertje en heerlijk seafood, terwijl de zon de baai in tientallen roodtinten schildert.

14 Dag 1 boottocht naar Rinca
We gaan aan boord van onze traditionele houten boot voor een unieke, ontspannen tocht door een van de mooiste gebieden van Indonesië. We varen naar Rinca en maken een mooie wandeling. Op dit onherbergzame eiland leeft de drie meter lange Komodovaraan, die een gewicht van wel 140 kilo kan bereiken. Verder leven er herten, wilde varkens, waterbuffels, de grootpoothoen en kuifkaketoes, allen een natuurlijke prooi voor de allesverslindende draken.
We overnachten op de boot bij Rinca. De boot beschikt over een gemeenschappelijke slaaphut met eenvoudige bedden. We kunnen ook "slapen" het dek.

15 Dag 2 boottocht naar Pulau Kalong
We maken een mooie ochtendwandeling onder leiding van een lokale gids op Komodo op zoek naar de varanen. De varanen komen vaak naar dezelfde plek dus de kans is groot ze te zien. Vervolgens varen we verder en gaan we snorkelen bij het schitterende Pantai Merah. De boot legt voor zonsondergang aan bij Pulau Kalong. Op dit eiland hangen duizenden vliegende honden in bomen die uitvliegen tegen de schemering, een zeer indrukwekkend tafereel.

16 Dag 3 boottocht naar Bima
In de ochtend hebben we nog tijd om te snorkelen bij Tanjung Bandera. We hebben nog een laatste lunch aan boord en vervolgens varen we door naar Sape. Daar staat de bus op ons te wachten die ons naar Bima brengt. Net buiten Bima liggen uitgestrekte zoutvelden. In het droge seizoen wordt hier uit zeewater zout gewonnen. We overnachten in een zeer eenvoudig hotel.

17 Naar Sumbawa Besar
We maken een lange maar mooie rit langs de noordkust van het eiland, deels door de bergen en met vele vergezichten op zee. Overal langs de kust zie je vis langs de weg gedroogd worden en als we geluk hebben kun je ook zien hoe hier nog helemaal met de hand boten worden gebouwd. We stoppen onderweg ook even in een typisch vissersdorpje. Vlakbij Sumbawa Besar overnachten we twee nachten in een sober hotel aan zee.

18 Sumbawa Besar / vrije dag
Vandaag hebben we een vrije dag. Snorkelen vanaf het strand of met de boot naar het eiland Moyo. Rondom Moyo bevindt zich één van de mooiste koraalriffen van heel Indonesië. Wellicht maken we een uitstapje naar Sumbawa Besar, onder andere naar het houten sultanpaleis en een traditionele markt.

19 Naar Tetebatu
We rijden naar de westpunt van Sumbawa, langs een mooie kustweg. Vervolgens varen we in ongeveer een uur met de veerboot naar Lombok en rijden we door naar Tetebatu, een klein dorpje op de flanken van de Rinjani. Het hotel is omringd door rijst- en tabaksvelden. In de omgeving van het hotel kun je prachtig wandelen en vanaf de veranda heb je een prachtig uitzicht en kunnen we genieten van de koele berglucht.

20 Tetebatu / bezoek Pringgasela
We gaan wandelen dwars door de rijst- en tabaksvelden langs traditionele dorpjes. Daarna rijden we door naar het weefdorpje Pringgasela, waar we bij het weefcentrum Sasak gaan eten. Na de lunch is er tijd om door het dorp te wandelen. In de middag keren we weer terug naar het hotel in Tetebatu.

21 Naar Gili Meno
We gaan een schitterende wandeling langs de flank van de Rinjani vulkaan maken. We lopen langs prachtige groene rijstterrassen. Na de lunch rijden we via Mataram naar het havenplaatsje Bangsal, waar we overstappen in een lokale vlerkprauw. Hiermee varen we naar Gili Meno. Gili Meno heeft alles wat je je bij een tropisch eiland voorstelt. Witte stranden, een azuurblauwe zee en veel kokospalmen. We overnachten 3 nachten in een eenvoudig hotel aan het strand.

22 Gili Meno / vrije dag
Gili Meno is het rustigste en kleinste eiland van de drie Gili’s, met de mooiste stranden. In anderhalf uur loop je over het strand rondom het eiland. De Gili eilanden zijn omgeven door mooie palmstranden en koraalriffen. ’s Avonds dineren op het strand en sterren kijken vanaf een ligbed.

23 Gili Meno / vrije dag
Hier gaan we veel snorkelen en op zoek naar zeeschidpadden.

24 Vlucht naar Amsterdam
In de ochtend nemen we de boot terug naar het vasteland van Lombok. Vervolgens rijden we door naar het vliegveld voor de vlucht naar Nederland.

25 Aankomst Amsterdam

• 10 Juli 2014 - 22:20

Erna :

Wat een fantastische reis maar het lijkt me ook wel vermoeiend. Veel plezier, ik ga jullie zeker volgen.

• 10 Juli 2014 - 22:30

Germa En Christian:

Ziet er geweldig uit jullie program
    Weet niet precies hoe dit funktioneerd anyway heel veel plezier en houdt ons op de hoogte maar geen mooie foto's sturen

• 10 Juli 2014 - 22:40

Wil:

Tsjonge wat een reis, ook af en toe luieren hoor, geniet van jullie geweldige reis. Kus

• 11 Juli 2014 - 08:09

Dagmar:

Wat een absolute "once-in-a-lifetime- droomreis". Laat ons allemaal lekker mee-dromen met jullie updates en foto's! Veel plezier!

• 11 Juli 2014 - 09:07

Joniek:

Wauw ziet er gaaf uit! Heel veel plezier!

• 13 Juli 2014 - 16:51

Sylvie:

En, is het vis of sate geworden?
    Geniet maar lekker, wij hebben hier een heerlijk vakentie adres... Frank gelukkig met sigaren in de la en korenwijn in de vriezer

• 13 Juli 2014 - 21:53

Marjo & Robert:

Jullie zaten in de spam!!! Geniet, geniet, geniet!

• 14 Juli 2014 - 15:16

Wil:

Niet in de spam...maar ook nergens anders in....moeten jullie nog beginnen met jullie verslag? Zo ja dan wachten we af....zo nee.....jammer dan zijn we eruit gegooid.

• 14 Juli 2014 - 15:28

Wil:

Geen 79 maar 97 .doe er maar wat mee....veel plezier.

• 17 Juli 2014 - 11:00

Erik:

wat jullie te wachten staat is natuurlijk geweldig. hoe dit allemaal werkt is nog af te wachten. voorlopigkan ik jullie eigen verslag nog niet vinden, maar ik blijf zoeken.
    heel veel plezier